Notice: Undefined index: backdoor in /www/wp-content/themes/Divi/core/functions.php on line 131

Veel MKB organisaties investeren bakken met geld in een goede website. De website ziet er prachtig uit, functioneert goed en alle informatie die de klant nodig heeft is erop te vinden, mooi! Nu is het nog van belang om traffic te genereren naar de website. Veel MKB’ers slagen erin middels social media of door vermelding op offline communicatiemiddelen om wat traffic naar de website toe te leiden.

MKB’ers vergeten helaas vaak één van de krachtigste middelen om traffic (suspects) naar de winkel te generen, namelijk SEO (Search engine optimalisation), oftewel zoekmachineoptimalisatie. Maar goed, SEO is ook een vak apart en om hier een vakspecialist voor in te huren kost alweer gauw een paar honderd euro’s. Toch zijn er veel stappen die een ondernemer gemakkelijk zelf kan uitvoeren om zijn online vindbaarheid te verhogen. In deze blog vertel ik je specifiek wat je kunt doen om op een gemakkelijke, kosteloze manier uw online vindbaarheid kan verbeteren.

Stapsgewijs naar een betere online vindbaarheid

Om te beginnen is het noodzakelijk om inzicht te krijgen in hoe zoekmachines werken. Een zoekmachine probeert voor de zoeker altijd de meest relevante sites bovenaan in de zoekmachine te laten verschijnen. De zoekmachine resultaten kunnen dus verschillend zijn tussen diverse locaties en devices. Het kan zomaar zijn, dat de site hoog scoort op desktops maar laag op mobiele telefoons, omdat de site niet mobielvriendelijk is. Een ander voorbeeld is dat de website van de lokale bakker hoog scoort in de regio, maar vijftig kilometer verder totaal niet. Simpelweg omdat deze bakker voor iemand die vijftig kilometer verder woont niet relevant is. Er zijn tal van factoren die je online vindbaarheid in de zoekmachines vergroten, echter zijn lang niet alle factoren bekend, omdat zoekmachines als Google, Bing, Yahoo en ga zo maar door hun algoritme niet zomaar ter beschikking stellen. Toch zijn er veel factoren die wél bekend zijn. Aan de hand van deze factoren heeft DeMarktwijzer een stappenplan ontwikkeld waar de belangrijkste factoren in zijn meegenomen. Het stappenplan verloopt op basis van relevantie.

Social media en jouw online vindbaarheid

Laten we beginnen met social media. De aanwezigheid van jou als ondernemer op social media verbetert de online vindbaarheid in zoekmachines. Hoe kan dan? Doordat je hoogstwaarschijnlijk jouw website vermeld op je social media account. Zoekmachines zien deze link als een aanbeveling voor de website. Websites met veel (kwalitatieve) aanbevelingen worden relatief sneller als relevant beschouwd door de zoekmachine. Aanbevelingen van social media pagina’s worden echter niet als kwalitatief gezien, maar dragen toch hun steentje bij.

Je kunt de link zelf kwalitatiever maken door, naast het toevoegen van de website, ook een omschrijving van het bedrijf toe te voegen. Tegenwoordig zijn er zo veel social media platformen waarop je snel en gemakkelijk een account kan aanmaken voor jouw bedrijf. Maak hier ook gebruik van! Hoe? Door simpelweg een account aan te maken, een omschrijving en jouw website toe te voegen, vergroot je de vindbaarheid van de website in de zoekmachines. Maak je bijvoorbeeld op dertig verschillende social media platformen een account aan, dan heeft je website al dertig aanbevelingen. Het kost je in feite niets, alleen een tijd en aandacht.

Tip: Overweeg eens om op social media platformen waar je inactief op bent een andere webpagina neer te zetten dan de homepage. Zo verhoog je specifiek voor die pagina de vindbaarheid.

Be up-to-date

De volgende stap in onze trap is up-to-date zijn. Het is heel simpel, een relevante site is up-to-date. Als je zoekt naar de nieuwste modetrends, dan heb je er niks aan om op een site uit te komen met de modetrends van 2012. De kans is groot dat je de website ooit heeft gelanceerd, opgevuld met tekst en deze site vervolgens nooit meer heeft geüpdatet.

Ga jouw website dus een kritisch na! Is alles nog up to date? Staan er nog woorden in als ‘’recent’’ of ‘’afgelopen maand’’ terwijl deze teksten inmiddels al verouderd zijn? Zorg ervoor dat jouw site helemaal anno 2018 is.

Een goede tekst, dat is relevant!

Dat brengt ons bij de volgende trede, leesbaarheid. Jouw website moet kwalitatief een goede tekst hebben, wat wordt hiermee bedoeld? Ga met je gedachte eens terug in de schoolbanken. Hier hebben we allemaal geleerd waar een goede tekst uit moet bestaan: een titel, subtitels, alinea’s, de juiste interpuncties, hoofdletters, afbeeldingen of video’s ter verduidelijking etc.

Tip: Zorg ervoor dat jouw zoekwoord, de term(en) waarop je gevonden wilt worden, ook terugkeren in de titels en subtitels.

Verzamel aanbevelingen, begin met linkbuilding!

Voor de op één na laatste stap moeten we even terug naar het verhaal van social media, waar ik het had over het doorlinken naar jouw website om zo ‘’aanbevelingen’’ te verzamelen. Dat is waar het bij linkbuilding exact over gaat, het verkrijgen van kwalitatieve links / aanbevelingen. In deze stap ga je aan de slag met het verzamelen van zo veel mogelijk (kwalitatieve) links.

Stel: je hebt een restaurant, hoe begint je dan met linkbuilding? Om te beginnen kun je aan de slag gaan met het verzamelen van gratis links, bijvoorbeeld door je in te schrijven bij de KvK, de telefoongids, vind-bedrijf en ga zo maar door. Ook kun jij je inschrijven voor tal van reviewsites en wellicht is er zelfs een restaurant startpagina waar jij je zich voor kunt inschrijven. Mogelijk zijn er ook andere bedrijven die graag met je een link willen ruilen. Naast deze gratis links kun je ook op zoek gaan naar betaalde links, die vaak van hogere kwaliteit zijn.

Laat bijvoorbeeld eens een blogger een hapje eten bij jouw restaurant en hier vervolgens een blog over schrijven. De mogelijkheden met betrekking tot linkbuilding zijn eindeloos, het is gemakkelijk om mee te beginnen en het resultaat is aanzienlijk. Let op: Ga nu niet direct tientallen externe links in één week verzamelen. Zoekmachines vereisen dat ‘’aanbevelingen’’ op een natuurlijke wijze tot stand komen, alleen dan zijn ze pas echt relevant. Als je van de een op de andere dag tien aanbevelingen erbij heeft, dan komt dit niet echt natuurlijk over. De kans is dan zelfs groot dat je daalt in relevanties. Zeg nu zelf, ga jij liever naar een restaurant met twee oprechte aanbevelingen of naar een restaurant met dertig ‘’gekochte’’ aanbevelingen. Beperk het verzamelen van links dus tot maximaal twee links per dag.

Kwaliteit gaat boven alles!

Dat brengt ons bij de laatste en allerbelangrijkste stap, de kwaliteit van uw content. Vergelijk uw website eens met die van de concurrenten. Stap in de voetsporen van de websitebezoeker en kijk naar alles, maar dan ook echt alles. Welke website laadt sneller, welke website oogt beter, welke website heeft de beste teksten? Oftewel: Welke website is nu voor de neutrale bezoeker het meest relevant? Die van jou of die van de concurrent? Indien het antwoord de concurrent is, dan is er werk aan de winkel. Zorg ervoor dat je de vraag kunt beantwoorden met ‘’mijn website, mijn website is de beste’’. Als dat het geval is, dan scoor je gegarandeerd ook goed in de zoekmachines. Zorg ervoor dat de tekst op jouw website de juiste zoekwoorden bevat en alle informatie verschaft die de bezoeker nodig heeft. Heeft de bezoeker na het lezen van tekst op jouw website nog vragen over een bepaald onderwerp? Dan is de tekst dus nog niet goed genoeg. Hoe uitgebreider (en dus informatie rijker!) des te relevanter de website is. Ga dus aan de slag met het verbeteren van de kwaliteit van jouw content en website.

Vragen over SEO binnen MKB?

Ik hoop dat ik je als lezer een stukje wijzer heb kunnen maken op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Mocht je nog vragen hebben of heb je hulp nodig bij het verhogen van jouw online vindbaarheid, dan staan wij je graag te woord. Je vindt onze contactgegevens hier.