Notice: Undefined index: backdoor in /www/wp-content/themes/Divi/core/functions.php on line 131

Overal kom je ze tegen: blogs. Iedereen heeft wel iets te vertellen. Of denkt dat in ieder geval. Wat er ook over gedacht of gezegd wordt: bloggen heeft wel degelijk nut. En is op de lange termijn effectiever om jouw product te verkopen dan een wervend nieuwsbericht. Een verhaal over je bedrijf, een product, een nieuwtje, een tip, een compliment van een klant. Dit kunnen allemaal dankbare onderwerpen van een blog zijn. Zolang jouw lezers iets leren van de blog, het interessant vinden wat je schrijft of geïnspireerd raken, komen ze terug. Dat is perfecte klantenbinding. Wil je meer weten? Lees dan snel verder.

Het verschil tussen blog en nieuwsbericht
Stel: Je hebt een geweldige airco in de aanbieding die je in the picture wilt zetten. Het is zaak deze zo snel mogelijk aan de man of vrouw te brengen. Dan heeft een blog niet veel zin, maar kies je voor een kort en wervend nieuwsbericht. Wil je jouw (potentiële) klanten vertellen waarom de klimaatbeheersing in huis zo belangrijk en onmisbaar is? Dan is het mooi een reeks informatieve verhalen te schrijven in de vorm van blogs, die de lezers meenemen in jouw expertise rondom dit onderwerp. Hierdoor gaan deze mensen je waarderen om je productkennis en jarenlange ervaring. En gaan ze je zien als deskundige. Hebben ze in de nabije toekomst (dus niet acuut) iets nodig, bijvoorbeeld een airco of warmtepomp, kloppen ze automatisch bij jou aan. Door bloggen bind je klanten aan je.

Wat vertel je in een blog?
Je bent overtuigd, maar hebt totaal geen idee waarover je kunt bloggen. Niet iedereen verkoopt airco’s, dat is duidelijk. Ga er eens rustig voor zitten en maak een lijstje van wat in je opkomt. Ben je schilder? Wat vinden de lezers fijn om te weten? Denk eens aan: tips over schilderwerk. Hoe plak je af? Wat voor kit gebruik je? Welk voorbereidend werk is nodig bij welke ondergrond? Hoe voorkom je banen in het texwerk? En denk nu niet dat je hierdoor klanten verliest. Want de meesten die tot nu toe altijd een schilder inhuurden, gaan niet opeens door deze adviezen zelf met de kwast of texroller aan de slag. Ook als je iets innovatiefs bedacht hebt, is daar iets moois van te maken. Een compliment van een klant en het verhaal daaromheen is ook vaak een blog waard. Over ieder bedrijf is genoeg te melden. Je moet het alleen zien.

Hoe zorg je ervoor dat jouw blog wordt gelezen?
“Mooi”, hoor ik je zeggen. “Dan heb ik een blog geschreven. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost en wie gaat dan mijn schrijfsel lezen?” Een goede vraag. Uiteindelijk meer mensen dan je denkt. Zet je blog op je website en deel deze op je social media-kanalen. Verwerk een tipje van de sluier van een highlight in een pakkend stukje tekst en voeg een link naar de blog toe. Vergeet niet een opvallende afbeelding toe te voegen. Als we denken aan de voorbeelden: een foto van iemand die ontiegelijk zweet of een doe-het-zelf-knoeier. Het moet wel triggeren. Ook deel je de blog met je collega’s of medewerkers. En als je een nieuwsbrief verstuurt aan klanten, kan die daarin natuurlijk niet ontbreken. Reacties kun je hierop altijd verwachten. Maar eerlijk is eerlijk, het effect zal niet meteen enorm zijn. Voor bloggen heb je echt een lange adem nodig. Maar héb je dat geduld, dan is het een heel effectieve manier om klanten aan je te binden. Dat is wat je wilt, toch?

Blog geschreven door Sylvia Beugelsdijk

Hulp nodig bij het schrijven van een blog?
Misschien heb je het te druk? Of weet je niet hoe je het moet aanpakken? Bij DeMarktwijzer begrijpen we dat niet iedereen zelf in de pen klimt. Wij helpen daarom graag een handje!