Notice: Undefined index: backdoor in /www/wp-content/themes/Divi/core/functions.php on line 131

Vaak is een blog kort en bondig. Het werk dat je eraan hebt meestal niet. Schrappen, schaven, schrappen. Soms blijf je schaven. Hmm… toch maar helemaal deleten dan. En weer opnieuw. Totdat de tekst helemaal naar je smaak is. Hoe begin je? Dat is in veel gevallen het lastigst. Kies je net als ik voor ‘jij’ of vind je ‘u’ toch beter passen bij je doelgroep? Gebruik je schrijf- of spreektaal? En o ja, ook zo moeilijk kiezen; die titel… ik heb ‘m al 3 keer gewijzigd en dat gebeurt misschien nog wel een keer. Dat ‘eventjes’ uit de titel dekt duidelijk de lading niet. Maar als je deze blog vol met tips leest, gaat het je misschien wel makkelijker af.

Hoe begin je in hemelsnaam?
Dat denk ik ook af en toe, hoor. Ook bij deze blog. Wat ik dan doe: Ik zet op een rijtje wat ik wil vertellen en aan wie. En wat wil ik dat de doelgroep (jij dus) na het lezen van mijn blog denkt, weet, voelt, begrijpt, wil of doet. Een werktitel helpt meestal ook. Die van mij is zoals ik al zei al 3 keer… en nu dus 4 keer, gewijzigd. Daarna maak ik een inhoudsopgave met tussenkopjes en vragen met de antwoorden erbij. Op dat moment jeuken mijn vingers vaak zó erg dat ik niet weet hoe snel ik moet beginnen. De blog staat dan namelijk helemaal in de steigers en ik hoef ‘m alleen nog maar verder uit te schrijven en te vervolmaken. Ik realiseer me dat ‘alleen nog maar’ natuurlijk niet voor iedereen geldt… En achteraf ook niet voor mij, want deze blog is toch nog ietsiepietsie uitgebreider geworden dan kort en bondig zoals ik in de inleiding schreef.

Gebruik spreektaal: vlotte babbel, vlotte blog
Schrijftalent heeft niet iedereen van huis uit meegekregen, maar dat hoeft ook niet. Doe alsof je een verhaal tegen je beste vriend of vriendin vertelt en schrijf dit op. In spreektaal. Dan kom je al een heel eind. Dus niet: “Ik wil u in kennis stellen van iets dat mij ter ore is gekomen.” Dat bekt al niet lekker en leest zeker niet fijn. Je zegt: “Dit ga je echt niet geloven!” en schrijft dit ook. Duidelijker, toch? Schrijven zoals je spreekt dus. Spreektaal maakt de blog boeiender. Een makkie!? Ook ik grijp wel eens naar te moeilijke of niet alledaagse woorden. Pecunia als ik gewoon geld bedoel of optima forma als ik ook perfect kan schrijven. Een laatste check doet dan wonderen.

Je, jij, jou, jouw
Het is je vast al opgevallen: bloggen doe je in de je-vorm. Veel vlotter en persoonlijker. Sowieso is het tegenstrijdig als je jouw beste vriend in spreektaal dingen vertelt en hem ondertussen aanspreekt met ‘u’. Niet logisch. Aan de ene kant persoonlijk en aan de andere kant afstandelijk. Dat is wel het laatste wat je wilt: afstand creëren tussen jou en je lezers. Je wilt ze juist aan je binden, zoals ik al schreef in Blog over bloggen.

Zou moeten kunnen worden geschreven. Wat? Nog een keer!

Zinnen met minder werkwoorden lezen makkelijker. Vermijd ook woorden als worden, kunnen, zullen, zijn en hebben. Soms moet je een zin 2 keer lezen om te kijken of de constructie wel klopt. “Zo’n zakelijke blog over bloggen zou moeten kunnen worden geschreven.” Begrijp je wat ik bedoel? De zin klopt, maar leest ie lekker? Absoluut niet. De lijdende vorm is ook niet echt sjiek. Probeer zoveel mogelijk actief te schrijven. “Het is mogelijk zo’n zakelijke blog te schrijven.” Of nog korter “Zo’n zakelijke blog kun je schrijven.” Stukken makkelijker. En leesbaarder en dus minder kans op afhakers…

Maak ik er een heel boekwerk van? Of houd ik het kort?
Niet iedereen denkt daar hetzelfde over. Ik vind dat je moet schrijven wat je kwijt wilt. Op een leuke, vlotte manier. De ene keer is dat misschien een A4-tje, bij de volgende blog heb je 2,5 A4-tje nodig. Maar hou in ieder geval op z’n minst 300 tot 350 woorden aan. Meneer Google heeft namelijk dat aantal nodig om de vindbaarheid te vergroten. Dit hoort bij SEO, zoekmachineoptimalisatie. Daar is nog heel veel meer over te vertellen, maar ik ben ervan overtuigd dat een goed en aantrekkelijk geschreven blog nog altijd hoger scoort dan een die optimaal geschreven is voor de zoekmachines. Dus schrijf alsjeblieft vanuit je hart gecombineerd met een beetje verstand, dan komt het goed. En als je dan lekker op dreef bent, kun je wel ergens stoppen zo rond 1.500 woorden. En bedenk: als het korter kan, hou het dan ook korter. Niet gewoon maar gaan ‘breien’ om dat aantal te halen.

Overzichtelijk én creabea: onthoud die termen
En als we het dan toch over ‘breien’ hebben… Maak de blog overzichtelijk. Dus niet alle zinnen achterelkaar als een grote lap tekst. Nee, maak er mooie alinea’s van met aansprekende tussenkopjes. Ik heb er hier een paar gebruikt waar ik – al zeg ik het zelf – heel tevreden over ben. Ik weet natuurlijk wat er komt – ik heb het zelf geschreven – maar ik prikkel jou om verder te lezen. Klopt, toch? Want zeg nu zelf: ‘Hoeveel woorden gebruik je?’ of ‘Zinnen met minder werkwoorden’ dat is toch oersaai! Dat omschrijft misschien wel waarover het stukje tekst gaat, maar ik – en met mij de rest van de lezers – krijg er gaapneigingen van. Je moet dus net als bij de titel van de blog iets creabea’s bedenken. Stel een vraag. Eventueel met antwoord. Spreek de lezer rechtstreeks aan. En heb lef: gooi er wat humor in.

Tips & tricks genoeg…
Een blog schrijven is nog steeds geen makkie, dat snap ik, maar probeer het een keer. Misschien ga je het nog leuk vinden ook. Wil je 1 ding voor me doen? Vertel me eens wat je nu denkt, weet, voelt, begrijpt, wilt of doet. Kijk ik of dat matcht met wat ik van tevoren voor ogen had.

Blog ze!

Blog geschreven door Sylvia Beugelsdijk

Een poging gedaan, maar kijk je al uren naar een knipperende cursor?
Vervelend voor je, maar het is geen ramp. Bij DeMarktwijzer realiseren we ons dat het zeker niet makkelijk is om te bloggen, daarom bieden we je graag hulp.