Notice: Undefined index: backdoor in /www/wp-content/themes/Divi/core/functions.php on line 131

Goede blogs zijn niet nicht not commercieel. Ik dacht: val maar meteen met de deur in huis. Nu hoor ik je zeggen: “Ik ga echt niet bloggen puur voor de leut.” Dat snap ik. Maar neem van mij aan dat de grootste valkuil is: in een blog je producten of diensten promoten. Hierdoor haken lezers af. Juist door goede inhoudelijke blogs te schrijven, weten de lezers je beter en meer te vinden. Het uiteindelijke doel is dus wel degelijk commercieel. Maar: heb geduld. In Blog over bloggen schreef ik het al: je moet een lange adem hebben. En dat is zo waar.

Iedereen blogt
De laatste tijd kom je geen nieuwsbrief of website meer tegen zonder blog. Ook op social media word je doodgegooid met linkjes naar blogposts. De ene helft van de mensen probeert de andere helft te overtuigen van hun kennis en kunde. Hun expertise. Prima natuurlijk. En effectief. Lezers komen nu eenmaal terug als ze:

  • het onderwerp interessant vinden;
  • iets leren;
  • ergens beter van worden;
  • inspiratie krijgen.

Veel bedrijven slaan de plank mis
Vaak zie je dat bedrijven de blog gebruiken om reclame te maken voor hun producten. In iedere alinea staan productnamen genoemd, 5 keer staat er een verwijzing in dat je dit geweldig goede product via hen kunt kopen of een bepaalde unieke dienst bij hen kunt afnemen. Dan lijkt het net alsof je een advertentie bekijkt. En geloof me: veel lezers haken hierdoor af. Die geloven dat verkooppraatje wel. Of erger: niet. Zo’n bedrijf belooft namelijk een blog vol interessante kost te publiceren, maar niets is minder waar.

Uiteindelijke doel is commercieel
Natuurlijk ga je niet zomaar een zakelijke blog schrijven omdat je dat leuk vindt. Je gaat mensen boeien én binden met jouw expertise. Hoe meer lezers jij weet te interesseren voor je blogs over jouw kennis, kunde, inzichten en ervaringen. Hoe meer mensen geïnteresseerd raken in jouw bedrijf en jouw producten of diensten. Uiteindelijk. Verwacht niet dat je na 1, 2 of 3 blogs opeens tig meer volgers of likers hebt op social media of aanmeldingen voor je nieuwsbrief of blog. Of zelfs kopers voor jouw product of dienst. Dat heeft echt tijd nodig.

Heeft je lezer er iets aan?
Wil je per se bloggen over je eigen diensten of producten? Dat kan. Ik schreef in de eerste zin niet ‘nooit niemals never’, maar ‘niet nicht not’. Merk je het verschil? Ga je dit doen, vertel er dan een verhaal omheen. Persoonlijke ervaringen en inzichten doen het goed. En tips. Van jezelf, maar nóg beter van je klanten. Stel: de kok in het restaurant op de hoek van de straat gaat bloggen. Wat wil JIJ als trouwe gast dan weten? Waar heb JIJ wat aan? Wil je weten welke overheerlijke gerechten het meest besteld worden en welke voorgerechten hijzelf het lekkerst vindt? Of heb je liever een recept van die overheerlijke uiensoep van de chef himself? Of 5 varianten (van collega-gasten) hoe je tiramisu ook kunt maken, bijvoorbeeld met limoncello? Daar smul jij als lezer van. Dan weet je ook meteen wat jij jouw eigen klanten in blogs moet voorschotelen? Toch?

Blog geschreven door Sylvia Beugelsdijk

Je wilt echt heel graag bloggen, maar geen idee waarover?
Dan helpen we je bij DeMarktwijzer natuurlijk met alle plezier. Ben je al geholpen met sparren over onderwerpen of wil je het schrijven van een blog uitbesteden? Over alles is te praten met ons!