Notice: Undefined index: backdoor in /www/wp-content/themes/Divi/core/functions.php on line 131

Op je eigen website. Zo. Klaar. Duidelijk. Geen speld tussen te krijgen. Dat zou de kortste blog ooit zijn geweest. Ware het niet dat ik je graag uitleg waarom dat dat het beste is. Het ligt er ook helemaal aan of je een website hebt. Niet? In dat geval kun je een blogsite gebruiken, bijvoorbeeld Blogger van Google of WordPress. Ook kun je een blog rechtstreeks op social media publiceren. Maar beter is: maak een website met WordPress of laat dit doen. En plaats je blogs alsnog op je eigen site. Weten waarom dit eigenlijk een must is? Lees dan verder.

Bezoekers zo lang mogelijk op je website houden
Een blog schrijf je niet zomaar (“alsjeblieft niet, zeg”). Je wilt er iets mee bereiken. Lezers boeien met iets interessants. Wat is er dan mooier om deze mensen als het ware te lokken naar je website. Eenmaal daar aanbeland, moet je ze zolang mogelijk ‘binnen’ zien te houden. Dat lukt met goede, interessante of leuke blogs. En ja, voordat je het vergeet: ‘een deur’ verder staan gewoon jouw producten of diensten in the picture. Daar moeten die bezoekers uiteindelijk terechtkomen. Maar als je geen website hebt, wordt dat lastig. Meneer Google vindt er trouwens ook nog iets van. Die houdt van steeds nieuwe en waardevolle content (zoals blogs dus) op websites.

Natuurlijk kan er een reden zijn dat je (nog) geen website hebt. Misschien vind je het te duur. Begrijpelijk dat je dat denkt, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Je kunt er namelijk zelf een maken in WordPress. Geen kaas van gegeten? Heb je geen tijd? Of wil je zeker geen 13 in een dozijn? Laat dan – voor niet al te veel geld – een mooie website bouwen.

Geen website, kies voor blogsites Blogger of WordPress
Zie je een eigen website gewoon niet zitten, ook dan is er op zich geen man of vrouw overboord (“gelukkig”). Maak dan een blogsite. Moet je zelf even wat knutselen, maar het is niet al te moeilijk. Het nadeel is wel dat (potentiële) klanten hier alleen blogs kunnen lezen. Oké, er staat wel bedrijfsinformatie op (normaal gesproken tenminste), maar niet veel. Het is lastig om zo jouw ‘koopwaar’ onder de aandacht te brengen, want waar verwijs je naar door?

Facebook of LinkedIn: meteen publiek
De makkelijkste optie: plaats je blog rechtstreeks op social media. Heb je al veel volgers of likers? Dan is dat mooi meegenomen. Maar let op: het is niet vanzelfsprekend dat bijvoorbeeld Facebook jouw berichten aan al je likers laat zien. Het is maar de vraag of je op deze manier al jouw connecties bereikt. Beetje onzeker dus. Mijn advies: gebruik social media als een extraatje.

Website, blogsite of social?
Allemaal leuk en aardig die mogelijkheden en adviezen. Waar je uiteindelijk voor kiest is natuurlijk helemaal up to you.

Blog geschreven door Sylvia Beugelsdijk

Heb je een vraag over blogs?
Wat, wie, hoe, waar, waarom? Laat je de weg wijzen door DeMarktwijzer.